Een winkeltje op mijn rug

Een winkeltje op mijn rug

Citaat De leesclub van Alles:
In dezelfde reeks is verschenen Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor. De beide deeltjes zijn bedacht, geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten. Fleurtje en Floor hebben een moestuin met een oogst die te veel is om zelf te houden. Ze besluiten dat ze hun geoogste producten ruilen tegen andere spullen. Daarbij gebruiken ze hun rugzak. Een leuk thema dat zeker even leuke gesprekken zal opleveren. De lesbrief moet apart besteld worden maar is zeker de moeite waard.

(Sterren 4)

Recensent Rita Pontororing.(Zie recensie)

Citaat LETS ruilkring Nijmegen Zonnegids juli 2021:
Een winkeltje op mijn rug gaat over de wereld van Fleurtje en Floor. Zij zijn 2 zusjes, die ondernemend in het leven staan en hun mogelijkheden benutten. Ze hebben ieder een schooltas, een moestuin en goede ideeën. Met de grote opbrengst van hun moestuin gaan ze aan de slag. Ze spreken mens en dier aan om hun schatten (appels, peren en groenten) te ruil aan te bieden, om zo hun schatten uit te bereiden op allerlei vlakken. Zoals het krijgen van spullen, hulp, vrienden en samenwerking met anderen mensen waardoor hun belevingswereld groter wordt.

Bij het leesboekje zit een lesbrief waarin leerkrachten/ouders uitgenodigd worden om de thema’s uit het boekje met de kinderen samen te bespreken, uit te diepen en om ze eventueel. samen uit te beelden en te beleven. Het leesboekje gaat over ruilen en wat daar allemaal mee samen kan hangen, zoals eerlijk delen, onderhandelen, de waarde van iets, duurzaamheid, in het nu zijn en creatief zijn. Het gaat over het nut en het plezier van ruilen en doorgeven. Het is een soort prentenboek met korte stukjes tekst erbij. De tekeningen zijn eenvoudig, beeldend en grappig.

Recensent Lidy Meurs zie recensie

Leesboekje - Lesbrief: Een winkeltje op mijn rug

Leesboekje

Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor  is een leesboekje voor kinderen over twee zusjes met een rugtas. Dit leesboekje kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AVI M4 - CLIB 4). Het is ook een voorleesboekje. Fleurtje en Floor hebben een moestuin. Het teveel aan appels, peren, preien en uien gaan Fleurtje en Floor ruilen met andere mensen. Hierdoor ontdekken ze wat ruilen is.
Ze hebben een ruilwinkel nodig. Moeten onderhandelen. Eerlijk delen. En ze ontdekken dat je het ene ding voor een ander ding kunt ruilen, maar ook een ding kunt ruilen voor een lief gebaar.

Wellicht herkennen kinderen zich in Fleurtje en Floor en dan worden Fleurtje en Floor een voorbeeld van ‘doe wat je leuk vindt’. Maar ook dat ‘ruilen’ milieuvriendelijk is en voedsel niet verspilt. Het is een verhaaltje dat leuk is en ook wat leert. Bij elk tekstfragment staat een sprekende zwart/wit tekening. Zo zien de kinderen ook wat zij lezen. Het leesboekje maakt deel uit van de serie Vrolijk leren serie.

Het AVI-niveau geeft het technisch leesniveau van een tekst aan. Hoe goed kan een kind de woorden in een tekst lezen. Het CLIB-niveau geeft het begrijpend leesniveau aan. Hoe goed begrijpt een kind waar een tekst over gaat. 
Synopsis - Een winkeltje op mij rug

Lesbrief

Het teveel aan appels, peren, preien en uien gaan Fleurtje en Floor ruilen met andere mensen. Hierdoor ontdekken ze wat ruilen is. Ze hebben een ruilwinkel nodig. Moeten onderhandelen. Eerlijk delen. En ze ontdekken dat je het ene ding voor een ander ding kunt ruilen, maar ook een ding kunt ruilen voor een lief gebaar. Wellicht herkennen kinderen zich in Fleurtje en Floor en dan worden Fleurtje en Floor een voorbeeld van ‘doe wat je leuk vindt’. Maar ook dat ‘ruilen’ milieu vriendelijk is en voedsel niet verspilt. Om dit besef sterker te maken, ontwikkelden de makers naast het leesboek ook een lesbrief, met daarin aanknopingspunten voor gesprekken, thuis of in de klas.

Deze lesbrief nodigt de leerkracht en de leerlingen uit samen het thema ‘ruilen’ te bespreken door hardop te bedenken wat Fleurtje en Floor beleven en zich af te vragen of zij dit herkennen in hun eigen leven. Vervolgens gaan ze wat Fleurtje en Floor meemaken, daadwerkelijk beleven.

Bekijk als voorbeeld de aanknopingspunten van drie onderwerpen:  

  1. De rugtas.
  2. Groenten en fruit groeien.
  3. Wat je kunt doen met spullen die je over hebt.

winkel

In de reeks ‘Vrolijk leren’ verschijnen leesboekjes voor kinderen van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boekjes om zelf te lezen, maar ook om voor te lezen en met kinderen over na te praten. Maar behalve voor kinderen heeft ieder verhaaltje ook iets leuks te vertellen aan de volwassenen. Vandaar dat wij bij elk boekje dat verschijnt, een samenvatting geven onder de titel Synopsis.

De synopsis van Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor.
Als je geruild hebt, is iedereen tevreden omdat iedereen kreeg wat hij wilde.”

 Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor  

Tekst en tekeningen: Clémence Leijten & Joris Leijten
Vormgeving: Joris Leijten
Uitgave: Joleijt educatieve producten, Nijmegen, 2020.

Softcover boek/ liggend, 24 pagina's, cover 300 gram/ binnenwerk 170 gram,  zwart/wit.    

Prijs: € 7,50 (Inclusief BTW)            

NUR: 193 / 212                                                                                                
ISBN: 9 78 90 82 90 1245     

Bestellen

Synopsis.

Je kunt geld tegen goederen ruilen (kopen). Fleurtje en Floor hebben geen geld omdat ze nog kinderen zijn; alleen wie van zijn ouders al zakgeld krijgt, kan iets kopen. Zij kunnen dus niet kopen wat ze willen hebben. Fleurtje en Floor ontdekken dat zij toch iets krijgen door te ruilen. Ze hebben in hun moestuin groenten en fruit. Teveel om op te eten. Ze krijgen in dit verhaal voor drie appels, twee peren en een krop sla: twee stukken taart, een plak kauwgum, een muts en een lieve lik.
Die kunnen ze heel goed gebruiken. Want als je alleen appels, peren en groenten hebt, dan heb je geen lekkere taart. Dan kun je geen bellenblazen met een kauwgum. Dan heb je geen muts als het koud wordt. Als je geen lieve lik hebt, voel je niet dat je lief bent. Door te gaan ruilen, hebben Fleurtje en Floor dat allemaal wel gekregen. En ze zijn er blij mee. Maar óók de buurvrouw is blij met hun appels.
Nu kan ze een appeltaart maken. Ook het kind is blij met hun peren omdat die helpen tegen de dorst. Ook Oma is blij omdat ze met hun sla een salade kan maken. De hond ook is blij met de appel, omdat hij hun vriendje wil zijn. Als je geruild hebt, is iedereen tevreden omdat iedereen kreeg wat hij wilde. Tevreden is als je voelt: ik heb genoeg.  Als je genoeg hebt, dan kun je denken er: hoeft niets meer bij. Dat voelt rustig.             

Mensen hebben altijd geruild. Dat ging en gaat nog, heel eenvoudig: ik geef een ding aan jou en jij geeft een ding aan mij (goederenruil): ik ruil een boek dat ik heb gelezen voor een mooi boek van iemand anders die mijn boek graag heeft. Of: ik doe iets voor jou en jij doet iets voor mij (dienstenruil): jij maait mijn gras en ik zuig het stof uit jouw kamer. Of ik ruil een ding voor een dienst en andersom: ik maak een schilderij voor jou en jij past een week op mijn poes; ik pas op jouw poes en jij maakt een schilderij voor mij. Ruil gaat uit van twee partijen, waarbij de partijen tegelijkertijd behoefte hebben aan het ruilobject van de ander zodat ze bereid zijn te ruilen ¹. Dat wil zeggen dat ruilen plaats vindt tussen twee of meer personen die op het zelfde moment een ding hebben voor iemand anders of iets willen doen voor de ander, in ruil voor een ding of voor het iets doen van de ander. “Ruilen is huilen” zeggen mensen weleens als iemand onder druk wat afstaat en er sprake is van spijt. Dat is geen ruilen volgens onze definitie, want er is dan geen sprake van partijen die “‘allebei” behoefte hebben aan de te ruilen voorwerpen. Een voorbeeld: iemand kan machtiger zijn en druk uitoefenen op de ander die zich de mindere voelt en tegen zijn zin toestemt in de ruil. Dan is de ene blij en huilt de ander maar dan is er van wederzijdse bereidheid geen sprake geweest. Dat is geen ruilen dat is afpersen. Ruilen staat of valt met twee of meer mensen die vrij zijn in hun handelen.

Fleurtje en Floor en de buurvrouw, het kind, de oma en de hond vinden elkaar aardig. Als je regelmatig met elkaar ruilt leer je elkaar kennen. Je kunt bevriend raken. Je gaat met elkaar praten. Je hoort wat de ander meemaakt; je weet waar hij behoefte aan heeft. Ruil bevordert samenwerking tussen mensen en ook de creativiteit want je gaat nieuwe dingen bedenken die je kunt ruilen. Je ontdekt door ruilen bij elkaar verborgen talenten en vaardigheden. Je kunt van ruilen allebei beter worden. Als je vaker ruilt met dezelfde mensen ontstaat er een gewoonte, een gevoel van: zo  doen we dat met elkaar. Beiden weten dan wat ze van elkaar kunnen verwachten. Ze gaan dan nog meer ruilen omdat ze voelen dat het goed is.
Er ontstaat een gemeenschap, dat betekent dat mensen zich op dezelfde manier gaan gedragen. De mensen gaan elkaar steeds meer vertrouwen. Het wordt gezelliger. Je gaat samen plannen maken. Je kunt op elkaar vertrouwen als het ruilen goed gaat. Bovendien als we ruilen sparen we de wereld. Nu we moeten afrekenen met de opwarming van de aarde, wordt ruilen opnieuw ontdekt.²

  1. Ophoff, Elsbeth (2014) “Geen geld? Dan ruilen we gewoon!” Masterscriptie als onderdeel van de opleiding bedrijfskunde. Rotterdam School of Management Erasmus Universiteit.
  2. “Nu bijna op alle fronten de economie dreigt in te storten als gevolg van de macht van het ‘grote geld’ wordt ruilen als economisch onafhankelijke communicatie en overdrachtsmiddel opnieuw ontdekt.’’ Argument van LETS, dat staat voor Lokaal Economisch Transactie systeem. Dat zijn organisaties waar mensen lid van kunnen worden en die op lokaal niveau ruilhandel organiseren onder het motto van een Leefbare Eigen Toekomst Scheppen met iets.

 

 

 


Vrolijk Leren

 

De serie Vrolijk leren bestaat uit leesboekjes voor kinderen om zelf te lezen.. Het leesboekje kan bovendien worden voorgelezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij het leesboekje hoort een lesbrief om de inhoud te verdiepen, te leren en te spelen. 
De leesboekjes hebben een serieuze inhoud die op een leuke, vrolijke manier wordt aangeboden. Omdat een mens pas leert als hij iets leuk vindt.

In de reeks Vrolijk leren verschijnen leesboeken voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boeken om zelf te lezen met Avi M4 -Clib 4 niveau. 

Uit het leesboekje De Marskramer, Uit het leesboekje De Marskramer, over de wereld van Joris Joleijt (2020): Dan gaat hij weer verder lopen. ‘Wie wil wat van mij kopen?’ De mensen blijven achter in hun huizen. Ze gaan weer aan het werk. Ze kijken naar de schotel die ze kochten en de kralen. Ze voelen zich rijk met de nieuwe spullen Ze denken: Joris brengt vrolijkheid in ons leven.

 

Uit het leesboekje Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en voor (2020) : Ze pakt een appel uit het winkeltje op haar rug. ‘Hier’, zegt ze, tegen de hond en tegen Floor zegt ze: ‘Je kunt ook dingen ruilen voor iets wat geen ding is. Zoals een lieve lik.’




Uit het leesboekje Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet (2021) : Door dat praten voel ik, dat ik niet alleen ben. Ik voel dat jij ook pijn hebt van jouw erwtje. Net als ik pijn heb van het erwtje van mij. Dat samen praten neemt mijn pijn een beetje weg.’

 

 

Uit het leesboekje De toverjas, over de wereld van Jasmijn (2022) : 'Je mag iets verzinnen wat in het echt niet bestaat. Je kunt bijvoorbeeld verzinnen dat dieren met elkaar praten'. Ze zegt: Als iets kan verzinnen ontdek je dingen die je nog niet wist. ’

 



Uit het leesboekje 'De knopenla, over de wereld van Merel en Soliman (2022)': 'Ze ziet de knopen en ze ziet ook in haar hoofd de gezichten van de mensen. Ze zegt: ‘En omdat het draadje sterk is, blijven we bij elkaar.’ ’

 



Uit het leesboekje Het Harnas, over de wereld van Hidde (2022) :’ In een harnas kan ik toch met hen spelen, maar voel ik niet de pijn als ze mij slaan, denkt hij ’.’

De Makers



Clémence Leijten

Na haar opleiding aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in cultureel werk, werd Clémence Leijten hoofd van de Buitendienst van het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarna maakte zij als freelancer educatieve projecten voor basisscholen in Bussum, en was hoofdredacteur van “Kinderkrant”, het blad van de Regionale Werkgroep Kindercentra. Later studeerde zij psychologie aan de Open Universiteit, startte haar eigen cursuspraktijk en publiceerde boeken over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out, uitgegeven bij Ten Have (Kampen) en Boom (Amsterdam). In 2016 realiseerde zij met Joris Leijten een succesvol project Madame Poubelle bestaande uit een door hen geschreven en getekend prentenboek met een lesboek De boodschap van Madame Poubelle. Dit project is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar, maar wordt ook gewaardeerd door volwassenen. In 2017 verscheen de tweede druk.
Het project Meneer Boek (2018) was opnieuw een gezamenlijk initiatief van Clémence Leijten en Joris Leijten voor kinderen in de leeftijd van 5-9 jaar. Naast het prentenboek Meneer Boek verscheen ook een lesboek Het verhaal van Meneer Boek. Beide prentenboeken vormen een reeks, getiteld Een leukere wereld. In de deze reeks is anno 2019 een nieuw boek verschenen Meisje Bloem met ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem. In 2020 is het idee ontstaan om een nieuwe serie Vrolijk leren leesboekjes te maken.  Deze leesboekjes kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AVI M4 - CLIB 4): De Marskramer en Winkeltje op mijn rug.  Met bijbehorend lesbrieven geschreven en getekend door dezelfde auteurs.

Joris Leijten

Na zijn opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie) begon Joris Leijten voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Hij maakte onder meer een project over de Tsjechische filosoof en pedagoog Comenius voor basisscholen in 't Gooi, een schoolproject in het kader van omgevingseducatie over oude boerderijen in Laren (NH), vier lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn met aansluitend een rondleiding in het Rijksmuseum, speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van Open Monumentendag, Bouw zelf een stad, een workshop voor kinderen van het basisonderwijs. Vanuit zijn interesse in Nederlandse geschiedenis en materieel erfgoed, was Joris Leijten van 2013 tot 2016 verantwoordelijk voor communicatie bij de Stichting en het Festival “Gebroeders van Lymborch” te Nijmegen. In 2017 ontwikkelde hij cursussen voor vrijwilligers van deze Stichting onder de titel Lering en Vermaeck.
Eerder publiceerde hij het Madame Poubelle (2016) prentenboek, geschreven en getekend door Clémence Leijten met daarbij een lespakket De boodschap van Madame Poubelle. Het project Meneer Boek in 2018 was een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten. Het nieuwe prentenboek Meisje Bloem en ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem zijn van hun hand en werden uitgegeven door Joleijt. Joleijt richt zich op educatieve producten over maatschappelijk betrokken onderwerpen, onder andere via de reeks Een leukere wereld. Joleijt en Vrolijk leren, educatieve producten is te bereiken op Joris@joleijt.nl

Contact:

Joleijt, Educatieve Producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl

Joleijt

Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma's en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee 
de wereld een beetje leuker te maken.

  • Kamer van Koophandel 32107041
  • BTW- ID : NL001907299B84
  • Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
  • ISBN registratienummer: 6006808