Recensie: Ben je boos, pluk een roos... basisonderwijs

Een verhalenverteller of schrijver weet, dat je aan het einde van een verhaal niet moet gaan vragen: wat is nu de moraal van het verhaal? Het moraal wordt gevoeld of begrepen door de ontvanger en zo niet, dan is hij of zij er nog niet klaar voor.

Het mooie van ‘Ben je boos, pluk een roos…’ is, dat de moraal aan het licht komt  door een verhaal rond een verhaal. Er is steeds sprake van een situatie in het heden, waarin een kind moeite heeft met thema's als waarheid, eerlijkheid of moeilijkheid.

De worstelingen hiermee leiden tot boosheid. Door een familielid wordt een oud verhaal verteld, dat de boosheid wegneemt en ook inzichten geeft in de moeilijke thema's. Is het oude verhaal verteld, dan weet het kind in het heden beter om te gaan met de situatie.
En komt de moraal zeer duidelijk aan de oppervlakte, zonder deze expliciet te benoemen.

Een slimme en duidelijke manier om jonge kinderen aan het denken te zetten, want dat is het doel van het boek. Elk verhaal eindigt met de vraag: ‘Wat vind jij?’ Hierbij gaat het niet om goed of fout, maar om gevoelens en respect voor de mening van de ander.

Ik heb verhalen voorgelezen aan een groep 3/4 en aan een kleuterklas.

Het blijkt dat de verhalen een goede lengte hebben wat de spanningsboog betreft en dat ook de tekeningen aantrekkelijk worden gevonden. Een leerling zei: ‘Ze lijken op een zwart wit televisie van vroeger’. De vele tekeningen geven, mede door het feit dat ze niet in kleur zijn, veel sfeer.

Verder zijn de verhalen allemaal prima gekozen, ik werd er meteen ingezogen (dat is zeker niet altijd zo) en ook de kinderen zaten er helemaal in. Mijns inziens  komt dit omdat er geen woord teveel in de zinnen staat. De kern wordt voortdurend geraakt, ook in de illustraties. Duidelijk, geen overbodige details. Precies zo zijn de voor– en nabeschouwing (‘Wat we willen vertellen’ en ‘Regels van het praten met elkaar’ en ‘Tot slot’). Kort en to the point, handig voor de moderne mens die omkomt in informatie.

In beide groepen lokten de verhalen veel meningen uit, getriggerd door de vragen die geopperd worden door de auteurs. Bij het verhaal over het aapje, die steeds iets liet vallen om iets anders te krijgen, vond de een dat hij alles had moeten bewaren dan wel opeten.
En de ander voelde aan dat het gaat om het feest, om het meemaken. Zoals de auteurs beoogden mocht dit er allemaal zijn. ‘Wat vind jij?’ is de hamvraag, elke mening is goed.

Bij deze geef ik graag mijn mening.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen. Is het niet ter ontspanning, dan wel om conflicten op een speelse manier te bespreken. Of om over na te denken, wat ik voorlopig nog een tijdje ga doen. En mocht ik stoppen met nadenken, dan pak ik het boek er weer bij.

Sjoerd van der Goot, invalmeester basisonderwijs Utrecht, verhalenverteller www.muziekinverhalen.nl

NBD- Biblion recencie Ben je Boos pluk een roos..

"Ben je boos, pluk een roos..., Een educatief voorleesboek met korte verhaaltjes over boos zijn. 'Ben je boos, pluk een roos' is een bekende

zin uit een oud kinderrijmpje. Het rijmpje vertelt wat je kunt doen als je boos bent. De kinderen in dit boek zijn allemaal op hun eigen
manier boos. Ze worden aan het denken gezet over hun emoties en gedrag door volwassenen die een oud verhaal doorvertellen. De
verhaaltjes zijn in eenvoudige, vriendelijke stijl geschreven en zijn bedoeld om voor te lezen en samen te bespreken, met reflectievragen
voor ouder en kind. Met sprekende en stripachtige zwart-wittekeningen met dikke lijnen. Om voor te lezen vanaf ca. 4 jaar.
 
Clémence Leijten en Joris Leijten maakten samen meerdere educatieve boeken voor kinderen, waaronder ‘Madame Poubelle’ (2016)* en
‘Meneer Boek’ (2017)"
 
NBD Biblion (Bibliotheek centrale) 

Recensie boek ‘Ben je boos, pluk een roos...’

 
 
Door Louis de Mast, filosoof
 
Clémence en Joris Leijten hebben een huzarenstukje geleverd op het snijvlak van filosofie en pedagogiek met het boek: ‘Ben je boos, pluk een roos…’
Boosheid en woede, gerelateerd aan afgunst, jaloezie, wrok en haat zijn emoties die de mens, jong en oud, kunnen gijzelen tot in alle vezels van het lichaam en het brein. Tegelijkertijd zijn het hele menselijke gevoelens, die altijd kunnen opvlammen in het leven waar pech, oneerlijkheid, vernedering, pestgedrag en onrechtvaardige handelingen helaas plaatsvinden. Dus de kernvraag is dan: hoe ga je daarmee om? Of je nu 8 of 88 bent, dit blijft een worsteling en oefening gelijkend Sysifus die de rots vruchteloos omhoog blijft duwen. 
Ik gun Sysifus dit boek. Sterker: ik gun voornamelijk volwassenen dit boek. Een wellicht verrassende stellingname, daar we te maken hebben met een uitgave dat in eerste instantie gericht is op kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar. We leven in de veronderstelling dat kinderen onderwezen, opgevoed en gevormd moeten worden. Het zijn echter volwassenen die er vaak een potje van maken, niet zelden uit oeremoties als boosheid, wraak en wrok. Een simpele blik op de TV-journaals is al genoeg om dat te beseffen. 
 
Het biedt bruikbare handvatten om een veilige dialoog te starten en te begeleiden. Of je nu leraar bent, ouder, filosoof of het op jezelf wil toepassen. De taal is uiterst toegankelijk, wat een prestatie is voor een pedagogisch-filosofisch boek en waar veel andere filosofen zich regelmatig verliezen in ontoegankelijke, meanderende taalconstructies. Dat is geen lage drempel, het boek is een welkome deur die open gaat, zodra je aanklopt bij de poort van nieuwsgierigheid. 
 
Het boek ‘Ben je boos, pluk een roos…’ is eenvoudig en juist daardoor zeer doeltreffend vormgegeven. Nu is het leven vol grijstinten en bovenal: ‘als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is.’ De tonen zijn hier zwart-wit, wat een fijne tegenhanger is van de heldere taal die ethisch gezien juist zeer gelaagd is voor de oplettende lezer. Uitgezonderd van de rode kaft, de roos op de hoed. De roos, het symbool van Liefde – het vertrekpunt dat graag wil ontkiemen. 

‘Praatverhaaltjes’ Ben je boos, pluk een roos...

Ben je boos, pluk een roos…  is een boek met  ‘praat’ verhaaltjes. Een uniek boek geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten uitgebracht bij uitgeverij Joleijt. Om voor te lezen. Om over te práten.
Er is veel te praten als deze verhaaltjes zijn verteld; er is veel te denken naderhand. Wie praat komt verder, menen zij:  ‘de wereld wordt er leuker van.’

“Ben je boos, pluk een roos…” is een bekende zin uit een oud kinderrijmpje.  Het gehele rijmpje vertelt wat je kunt doen, als je boos bent. Er zijn ook oude verhalen, die willen helpen. De kinderen in dit boek zijn allemaal op één of andere manier, boos geraakt. Zij worden aan het denken gezet door volwassenen die een oud verhaal, dat hen ooit heeft geholpen, doorvertellen. De kinderen trekken hun conclusie naar aanleiding van dat oude verhaal en handelen.

Elk verhaaltje eindigt met de vraag: wat vind jij? En de uitnodiging: laten we er eens over praten. Als je de praatregels van het boek gebruikt dan wordt praten met elkaar, leuk.

De verhaaltjes zijn geschreven voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar, maar zijn ook leuk voor gróte mensen. Bij elk verhaal staan veel sprekende tekeningen. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat wordt voorgelezen.  

Joleijt publiceerde eerder educatieve boeken in de serie “Een leukere wereld” en in de serie “Vrolijk leren”.
Ben je boos, pluk een roos’…’’ komt uit in een nieuwe serie, de serie  “Praatverhalen.”  Zie www.joleijt.nl/benjeboos

Ben je boos, pluk een roos… 
geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten. 
Uitgave Joleijt educatieve producten, Nijmegen. 
Prijs € 16,00. Verkrijgbaar via webwinkel www.joleijt.nl/benjeboos

Kalender Historische Middeleeuwse festivals 2024 - 2025

Op facebookgroep Middeleeuwse festivals (Facebook) zijn foto's afspraken, vragen etc. gewenst over deze festivals etc. (al dan niet authentiek en middeleeuws).

Update 24 - 7 - 2024 met datum is bevestigd.

NL= Nederland, DU= Duitsland, BE = België, VK = Verenigd Koninkrijk, LU = Luxemburg, FR= Frankrijk, PL= Polen, ESP = Spanje, EST= Estland 

2024:

Juli 2024:

Augustus 2024:

Introductie: website "Afrika" van Harrie Leyten

Een website over Afrika samen te stellen uit de readers die zijn gemaakt voor studenten,  De opdracht kwam van Harrie Leyten, de vader van Joris. Joris en Joleijt zijn al jaren betrokken bij het samenstellen van de powerpoint presentaties voor zijn colleges. Harrie Leyten, sociaal antropoloog, heeft jarenlang colleges gegeven over Afrikaanse culturen. Als doelgroep van de website noemde hij de vele mensen die Afrikaanse kunst verzamelen of als toerist, als onderzoeker, als journalist, als hulpverlener of om andere redenen naar Afrika gaan, maar ook de migranten die uit Afrika komen en zich in Nederland vestigden en hun kinderen en kleinkinderen op zoek naar hun roots. Zijn gedachten gingen ook uit naar studenten aan wie hij altijd met zoveel plezier lesgaf.

 
                                                   Straatbeeld Burundi ( Foto Mathijs  van Leeuwen).
Wie de foto hierboven bekijkt, ziet mensen: jonge mensen, oude mensen, moeders, vaders, opa’s en oma’s, kinderen. In traditionele kleding of T-shirt, ergens in een straat, in een land, in Afrika. Want deze website gaat over mensen. Deze foto is het logo van de website geworden. Vanuit deze foto is de website opgebouwd.                                                              
Op de website staan 10 rubrieken, zoals:

  • Afrikaanse kunst
  • Afrikaanse volkeren
  • Afrikaanse overgangsrituelen
  • Afrikaanse religies
  • Afrikaanse beeldtaal
  • Afrika en Europa
  • Afrikaanse vrouwen
  • Afrikaanse vrouwen etc.      

in elke rubriek een samenvattende tekst, gevolgd door artikelen met foto’s die kunnen worden gedownload. www.afrikaharrieleyten.nl
Joris heeft het project geleid, de website opgebouwd en de vormgeving bepaalt. 

Lees meer:


Boekrecensie Een winkeltje op mijn rug - LETS Nijmegen

Een winkeltje op mijn rug gaat over de wereld van Fleurtje en Floor. Zij zijn 2 zusjes, die ondernemend in het leven staan en hun mogelijkheden benutten. Ze hebben ieder een schooltas, een moestuin en goede ideeën. Met de grote opbrengst van hun moestuin gaan ze aan de slag. Ze spreken mens en dier aan om hun schatten (appels, peren en groenten) te ruil aan te bieden, om zo hun schatten uit te bereiden op allerlei vlakken. Zoals het krijgen van spullen, hulp, vrienden en samenwerking met anderen mensen waardoor hun belevingswereld groter wordt.

Bij het leesboekje zit een lesbrief waarin leerkrachten/ouders uitgenodigd worden om de thema’s uit het boekje met de kinderen samen te bespreken, uit te diepen en om ze eventueel. samen uit te beelden en te beleven. Het leesboekje gaat over ruilen en wat daar allemaal mee samen kan hangen, zoals eerlijk delen, onderhandelen, de waarde van iets, duurzaamheid, in het nu zijn en creatief zijn. Het gaat over het nut en het plezier van ruilen en doorgeven. Het is een soort prentenboek met korte stukjes tekst erbij. De tekeningen zijn eenvoudig, beeldend en grappig.

Lees meer: